הפקות דפוס הן כאב ראש למועמד הממוצע, אך מצד שני לא ניתן להימנע לחלוטין מהדפסות במהלך מסע הבחירות. מכתבים, פלאיירים, סטיקרים, פלקטים, פתקי הצבעה, כרטיסי ביקור, שלטים שונים, ועוד - כל אלה נחוצים לנו, כך שלמועמד שכרגע הציג את מועמדותו לא תהיה כנראה ברירה אלא לערוך את ההכרות הראשונה שלו עם ענף הדפוס, ובקרוב הוא יגלה שיש דמיון רב בין המוסכניק שלו לדפס שלו. ו
זה תמיד מתחיל באותו בעל בית הדפוס שאומר למועמד בטון פילנטרופי: "אל תדאג – אצלי תוכל להדפיס במחירי עלות. עליך אני לא רוצה להרוויח". ובכן, לא משנה מה קירבתו המשפחתית של אותו בית דפוס, מה מוצאו, ועד כמה משכנעים גינוניו, תמיד "מחירי העלות" שהוא ידרוש יהיו יקרים בהרבה ממחירי השוק. עשרות הפעמים בהן נתקלתי בנדיבותם של חברים וקרובים בעלי בתי דפוס, ("זה כמו אח, בשבילי הוא יעשה את זה בלי רווח"), הסתיימו בהדפסה במקום אחר, בחצי מהמחיר שדרש אותו קרוב, רק כדי "לכסות את העלות". ו
כדי להתגבר על תלאות הדפוס, ובמידה והיועץ האסטרטגי או מנהל הקמפיין הוא לא איש מקצוע בתחום, ובמידה ועובדים ללא משרד הפקות שמלווה את הקמפיין, כדאי שלפחות אדם אחד בצוות יהיה בקיא בענף, ויופקד על הקשר עם בתי הדפוס ואיתור מקום מתאים לכל משימה. בדרך זו נוכל לחסוך הרבה כסף והרבה כאב ראש, ובתור התחלה לא נחשוב ששמשוניות ופלאיירים כדאי להדפיס באותו בית דפוס. ו
בתי דפוס קטנים ובתי דפוס גדולים
ההצעה הראשונה שלי היא לברוח מבתי דפוס קטנים. אלה, יקרים באופן משמעותי מבתי דפוס גדולים, ממספר סיבות. הסיבה המרכזית היא שבתי דפוס קטנים נאלצים להיעזר בספקים חיצוניים, אם בכדי לפתוח קבצים, להקרין לוחות, להדפיס, לקפל, לחתוך או לכרוך. בית דפוס קטן עלול להתעסק שבוע ויותר עם עבודה של חצי יום, ולהסתבך בתיאומים עם ספק הנייר, עם המעבדה ועם הכריכיה, או עם הטכנאי שאמור לבוא ממש עכשיו לתקן את המכונה שהתקלקלה. לכן, כשמגיע אלי בעל בית דפוס ומציע את שרותיו, אני תחילה שואל אם יש בבעלותו ובתחומי הדפוס שלו (לא בקרבת מקום, אלא ממש בבעלותו) מעבדה לפתיחת קבצים והקרנת לוחות, כריכיה, ולפחות מכונה אחת שמדפיסה את ארבעת הצבעים בהרצה אחת (מה שנקרא "פרוצס"). אם התשובה לאחת השאלות האלה היא שלילית – הרי שמחירו יהיה גבוה (גם אם הוא נשבע שלו זה עולה יותר) וזמן העבודה ממושך. ו
בבתי דפוס גדולים קיים היתרון שכל העבודה מבוצעת במקום, ללא צורך בהובלות מיותרות מספק לספק ובתיאומים עם ספק נוסף, ולכן לא רק שהעבודה תסתיים במהירות מפתיעה (לעיתים שעות ספורות), אלא שגם מחירה יהיה נמוך באופן משמעותי. בנוסף, בבית דפוס קטן נדרשת היערכות מיוחדת מראש לכל הדפסה, ותיאום עם לוח הזמנים של המקום, ואילו בבית דפוס גדול, אפשר פשוט לשלוח את החומר במייל, והמקום, שפועל 24 שעות, כבר יטפל בזה במהירות. ו
יוצאת מכלל זה היא הפקה פשוטה של פלאייר פשוט, שלא מצריך בית דפוס אלא מכונת שיכפול פשוטה, ופה יכולה שכפוליה קטנה לבוא בחשבון. ו
סיבה נוספת שבית דפוס גדול הוא זול יותר, היא שהמחזור הגדול מאפשר לו להנמיך את רף הרווח. הוא קולט עבודות בקלות יתרה בשל הגמישות שמאפשר לו צוות כח אדם גדול ומכונות הדפסה רבות וחדישות שעומדות לרשותו. בית דפוס גדול מעסיק עשרות עובדים, לעיתים אף מעל 50 או 60, ובדיוק כמו מזללה – הוא לא בא "לעשות עליך קופה", אלא דוחף אותך בתוך פס ייצור עמוס של עבודות שמחכות בתור. ו
בתי דפוס קטנים נוטים להדפיס אצל בתי דפוס גדולים! כמובן שהם מסתירים עובדה זו מהלקוח, ואף מכחישים אותה בתוקף, אבל הלקוחות הקבועים והגדולים ביותר של בתי דפוס גדולים הם לא אחרים מאשר בתי דפוס קטנים. לבתי דפוס קטנים, שלא מצויידים בציוד המתאים ובכח האדם הדרוש, יוצא זול יותר להוציא את העבודה החוצה, ולגבות מהלקוח סכום גבוה מהעלות שלהם אצל בית הדפוס הגדול. לפעמים אני נדהם לראות כמה רבים הם הלקוחות שפונים לבית דפוס קטן, ומשלמים לו סכום גבוה, כדי שיקח את העבודה לבית דפוס גדול שם ידפיס את זה במחיר האמיתי שלה. בית הדפוס הקטן, כמובן, מעמיד פנים של מי שממש מדפיס, ואפילו מחזיק במקום מכונת שכפול רועשת, ואחרי שסיבך את העבודה והאריך אותה במספר ימים – גם גובה הפרש כספי עבור כך. הקידמה הטכנולוגית בענף הדפוס השאירה בתי דפוס קטנים מאחור, ומבלי להרגיש ומבלי להודות בכך, הם הפכו מבתי דפוס למפיקי דפוס, מה שהופך אותם ליקרים בדיוק כמו כל מפיק רגיל. ו
לכן מי שמעוניין לחסוך כסף, זמן, וכאבי ראש, חייב לוותר על הדפס המקומי שהוא "כמו אח", ולחפש רק בתי דפוס גדולים, שמהם תנבע הוזלה משמעותית במחיר וייעול מבחינת הזמנים. ובנוסף, וזה אף פעם לא מזיק – לבקש שלוש הצעות מחיר ממקומות שונים. ו
הפקות דפוס הן חלק חשוב בשרשרת השכנוע